ÎN SURDINĂ

Vreme trece, vreme vine

Social History

Nu are sens să înveți istorie în 2021

Aș oferi călduros acest sfat celor care doresc în mod conștient să rămână în ignoranță. Celor cărora încă nu le este clar, sau care nu și-au pus încă problema, le-aș sugera să citească în continuare câteva din motivele pentru care eu consider că studiul acestui subiect ar trebui să ne preocupe pe toți.

Vei spune că ai avut deja o sumedenie de materii pe care a trebuit să le studiezi obligat la școală, și că în viață nu te-ai lovit de situații unde respectivele informații să aibă aplicabilitate. Că nu ți-a trebuit să știi ecuații de xy pentru a putea să-ți cumperi o pâine de la magazin. Păcat ca viața nu este numai despre asta. Dintre toate lucrurile pe care le-ai învățat și pe care le-ai considerat inutile, nu ar fi o idee rea ca acum, în poziția de adult, să încerci să reevaluezi concluziile trase la un moment dat.

Aici intervine specificul istoriei: îți poți imagina viața ta de acum fără toate experiențele prin care ai trecut până acum? Sau, altfel spus, cum ai primi situația în care mâine te-ai trezi și ai realiza că ești amnezic: că nu îți mai aduci aminte nimic din copilăria ta, că nu știi cum te cheama, cine ești și de unde vii – viața ca un orfelinat. Realizezi ce fel de„handicap” ți-ar crea o astfel de situație, în condițiile în care majoritatea deciziilor luate în prezent asupra momentului viitor se bazează pe experiențele din trecut?

Printr-o analogie, putem deduce cum lipsa unei radiografii a societății în care trăim, pe care o putem obține doar cu ajutorul istoriei, ne sortește vulnerabilității. Într-o lume în care informația înseamnă putere, lipsa acesteia este extrem de periculoasă. Statutul de „cetățean al cetății” nu atrage după sine doar beneficii, ci și responsabilități. Acestea din urmă pot căpăta mai multe valențe: pe de-o parte, responsabilitatea de a-ți cunoaște istoria, străbunii, etc., iar pe de alta de a fi informat, putând în acest fel să iei atitudine la momentul oportun; incapacitatea de a împlini această răspundere poate duce la consecințe mult mai grave decât ne putem imagina.

Veți spune: „Bine, dar ce eveniment nefast poate aduce faptul că nu știu în ce an a avut loc bătălia de la Rovine?” Prea greu deductibil. Istoria nu se rezumă însă doar la date din Antichitate și din Evul Mediu; abordată corect, aceasta ne poate face conștienți de vremurile pe care le trăim, de psihologia umană (raportată atât la individ, cât și la mase), efectele pe termen lung ale anumitor decizii, ș.a.m.d.

Odată ce i-am conștientizat importanța, m-am întrebat necontenit de ce lucrurile sunt lăsate la voia întâmplării. De ce nu există mai multă educație în acest sens. Îmi răspund singură: poate că nu este nevoie, ci dimpotrivă, recomandat să rămână așa. Masele ignorante sunt mult mai ușor de controlat – indivizii informați pot deveni mai mult decât incomozi sistemului.

Ce mai aștepți? Îți recomand secolul XX – informații sunt peste tot. Poate, asemeni altora, raportându-te la prezent, vei constata că există extraordinar de multe similitudini și stereotipuri între anumite evenimente extrem de nefaste petrecute în respectivul secol și „dictatura pandemică” pe care o trăiești astăzi.

+ posts

LEAVE A RESPONSE

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: